منیزیم چیست؟

 سیمین احمدیان راد

غذاهاحدود 60 درصد منیزیم بدن در استخوان ها و دندان ها و حدود 40 درصد آن در عضلات و ارگان ها و حدود يك درصد منیزیم هم در مايعات خارج سلولي وجود دارد. برای کسب اطلاع درباره مایعات بدن اینجا را کلیک کنید.

منیزیم در تشكيل استخوان ها و دندان ها، فعال كردن بيش از 300 آنزيم و‌ انتقال تحريكات عصبي و انقباضي عضلات نقش دارد.

وجود منيزيم براي تبديل ويتامين دی در هنگام كمبود انعقاد خون مهم است. مهم ترين نقش منيزيم در بيماري هاي قلبي عروقي است. منیزیم در پايين آوردن فشار خون مؤثر است. بر عكس كلسيم که باعث انقباض عضلات می شود، منيزيم منبسط كننده عضلات است.

متابوليسم

منيزيم در تمام طول روده كوچك جذب مي شود. ويتامين دی جذب آن را افزايش مي دهد.

محل ذخيره منیزیوم در استخوان ها است، كليه ها دفع منيزيم را به عهده دارند.

ميزان توصيه شده دقيقي در مورد منيزيم وجود ندارد.

منابع منیزیم

منيزيم در كلروفيل گياهان وجود دارد. پس گياهان سبز تيره منبع غني آن هستند. غلات كامل منيزيم دارند. اما با تصفيه شدن از آن جدا مي شود. حبوبات و مغزها از ديگر منابع غني منیزیم هستند. آب سخت نيز كه براي تهيه غذا يا نوشيدن به كار مي رود، مي تواند منبع منيزيم باشد. مقادير اضافي كلسيم مي تواند باعث بروز علايم كمبود منيزيم شود.

كمبود منيزيم به صورت عوارضي مانند بي اشتهايي، ضعف عضلاني، اختلال در رشد، تحريك پذيري عصبي و آشفتگي هاي رواني و اختلالات قلبي-عروقي بروز مي كند. عواملی مانند فقر غذايي از عوامل كم رسيدن منيزيم به بدن هستند. عواملي مثل استفراغ، اسهال و اختلال در جذب هم باعث از دست دادن منيزيم مي شوند. اين عوامل كمبود منيزيم ايجاد مي كنند. بعضي از بيماري ها نيز مثل اختلالات كليوي، سوء جذب،‌ ديابت، استرس بعد از جراحي و راشيتيسم مقاوم به ويتامين دی موجب كمبود ثانويه منيزيم مي شوند.

منبع: دانشگاه علمي كاربردي، استاد: دكتر علي كشاورز، با همكاري آزاده نجارزاده، استاد و مدير گروه تغذيه و بيوشيمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، كارشناس ارشد رشته علوم بهداشتي در تغذيه.

عکس روز

عکس روز

تبلیغات در صفربیست

طرح بشارت

جدیدترین مطالب

این صفحه را در گوگل محبوب کنید