اپل آیدی چیست؟

اگر از دارندگان یک آی دیوایس مانند آیفون، آی پد و آی پاد باشید می دانید که برای دانلود اپلیکیشن از اپ استور نیاز به یک اپل آیدی دارید. بسیاری از کاربران آیفون در ایران در همان ابتدای خرید گوشی یا تبلت از فروشنده می خواهند که اپلیکیشن های لازم را بر روی دستگاه آن ها نصب کند. این عمل علاوه بر داشتن هزینه ای بالا باعث می شود شما هیچ گاه نتوانید اپلیکیشن های خود را آپدیت کنید زیرا نیاز به یوزرنیم و پسورد فرد فروشنده دارید.

ضمنا شما بدون داشتن اپل آیدی نمی توانید از امکاناتی نظیر آی مسیج، فیس تایم، گیم سنتر، آی کلاد بکاپ و … در آیفون و آی پد خود استفاده کنید و عملا بخش اعظمی از امکانات دستگاه شما بلا استفاده باقی می ماند. تنها راه حل این مشکل خرید اپل ایدی شخصی برای شماست. پیش از این در این وبلاگ به صورت جامع آموزش ساخت اپل آی دی ( اکانت آیتونز ) را برای شما شرح داده بودیم. اما ممکن است شما علاقه ای به طی مراحل ساخت اپل آی دی و ارورهای احتمالی آن نداشته و ترجیح می دهید شخص دیگری اپل آی دی را با ایمیل شما برایتان بسازد. سایت www.getappleid.com سایتی است که با ایمیل شما اپل آی دی را ساخته و شما می توانید از اپل آیدی خود به صورت اختصاصی استفاده کنید. مزیت این سایت نسبت به سایت های مشابه ساخت اپل آی دی با ایمیل شما و نداشتن دردسر ساخت اپل آی دی و امنیت بالاتر آن است. زیرا شما بعد از دریافت یوزرنیم و پسورد اپل آی دی تمامی تنظیمات آن را می توانید در سایت اپل تغییر یا تایید کنید. بعد از ثبت سفارش در سایت خرید اپل ایدی شما صاحب یک اپل آی دی آمریکا شده و می توانید از اپل آی دی خود برای دریافت اپلیکیشن های موبایل از اپ استور، ارسال پیام از طریق آی مسیج، تماس تصویری با فیس تایم و … استفاده نمایید.

قطعا داشتن اپل آی دی باعث می شود شما دیگر خودتان بتوانید به راحتی اپلیکیشن های دلخواه را بر روی آیفون و آی پد خود نصب کرده و برای هر بار ریختن اپلیکیشن دیگر هزینه ای پرداخت نکنید. پس اگر یک آی دیوایس داشته و اپل آی دی ندارید از طریق همین سایت می توانید اقدام به خرید اپل ایدی کنید.

کربوهیدرات ها چه هستند؟

سیمین احمدیان راد

کربوهیدرات هاكربوهيدرات ها از دسته درشت مغذي ها هستند. به طور کلی مواد مغذي به دو دسته درشت مغذي و ريز مغذي تقسيم بندي مي شوند. سه ماده مغذي انرژي زا يعني كربوهيدرات ها، چربي ها و پروتئين ها از فراوان ترين مواد مغذي موجود در غذاها هستند و تحت عنوان درشت مغذي ها از آنها نام مي بريم. املاح و وبتامين ها نيز جزو ريزمغذي ها هستند.

کربوهیدرات ها قندها و يا تركيبات پيچيده تري نظير نشاسته ها هستند كه از اتصال چندين گروه قند تشكيل شده اند. اطلاق نام كربوهيدرات ها به آنها به اين دليل است كه از عناصر كربن،‌ هيدروژن و اكسيژن تشكيل شده اند و نسبت هيدروژن و اكسيژن موجود در آنها دو به يك يعني به همان نسبتي است كه در مولكول آب وجود دارد. از اين رو Hydrat به معني آب با كلمه كربو  carbo امتزاج يافته است. كربوهيدرات ها قسمت اعظم انرژي رژيم غذايي انسان ها را تشكيل مي دهند. تمام گياهان، كربوهيدرات دارند. در بين غذاهاي حيواني فقط شير حاوي كربوهيدرات است. بدن داراي ذخيره كربوهيدرات است. كبد مي تواند بعضي از اسيدهاي آمينه و گليسرول را به گلوكز تبديل كند. غذاهاي تهيه شده از غلات، منابع عالي كربوهيدرات هاي پيچيده هستند. اين غذاها شامل انواع نان، برنج، رشته، ماكاروني و بيسكويت هستند. حبوبات (انواع لوبياها، نخود، عدس، ماش و لپه) غني از كربوهيدرات هاي پيچيده هستند.

مقداري از اين كربوهيدرات ها فيبر ناميده مي شوند. قسمت اعظم فيبر سلولز است و در ساختمان گياهان نقش استفامت دهنده گياه را دارد. مقدار ديگري از فيبر هم براي رشد گياه به انرژي تبديل مي شود و ممكن است بقيه آن به شكل  قند يا نشاسته درگياه ذخيره شود.

كربوهيدرات ها براساس نسبت پيچيدگي و اندازه مولكول آنها به دو دسته تقسيم مي شوند:

1-ساده

مهمترين كربوهيدرات هاي ساده عبارتند از:

الف-منوساكاريدها (تك قندي ها) كه شامل گلوكز، فروكتوز، گالاكتوز (هگزوزها) هستند.

گلوكز به صورت آزاد در ميوه ها وجود دارد. گلوكز به نام قند خون مشهور است.

فروكتوز يا قند ميوه ها يا قند انگور همراه با گلوكز در ميوه و عسل وجود دارد. ويژگي آن قدرت شيريني بيشتر از قند معمولي آن و سرعت جذب كمتر از گلوكز آن است. درضمن كمتر به وسيله  فلوئور دهان تخمير مي شود و قدرت پوسيدگي زايي آن كمتر از گلوكز است.

مشتقات تک قندی ها: از مشتقات تك قندي ها سوربيتول است كه از احياي گلوكز به دست مي آيد و به نام قند الكل گلوكز مشهور است و در بين تك قندي ها سرعت جذب خيلي كندي دارد. افراد ديابتي به مقداركم مي توانند به عنوان شيرين كننده از آن استفاده كنند. اما اگر به مقدار زياد استفاده شود ايجاد نفخ مي كند. اينوزيتول هم از مشتقات تك قندي ها است و به نام اسيد فيتيك مشهور است. براي از بين بردن اسيد فيتيك در هنگام تهيه نان، بايد خمير را با استفاده از مخمرها تخليه كرد تا اسيد فيتيك تجزيه شود و مانع جذب عناصر مصرفي شود. مانيتول هم که يك قند الكل است و به علت جاذبه الرطوبه بودن در شيريني سازي كاربرد دارد جزو مشتقات تک قندی ها است. گزیلوز هم از مشتقات دیگر تک قندی ها است.

ب-دي ساكاريدها (دو قندي ها) كه شامل ساکاروز، مالتوز، لاكتوز هستند.

ساكاروز يا قند معمولي يك دي ساكاريد است. افراط در مصرف اين قند موجب پوسيدگي دندان ها و افزايش بيماري هاي قلبي و عروقي مي شود. لاكتوز يا قند شير، يك دي ساكاريد است كه معمولاً در شير وجود دارد.

2-پيچيده

پلي ساكاريد ها (چند قندي ها) كه شامل نشاسته، گليكوژن (نشاسته حيواني)، دكسترين و فيبرهاي غذايي هستند. هر گرم از كربوهيدرات ها در بدن انسان چهار كيلو كالري انرژي توليد مي كند.

طبقه بندي هيدرات ها برحسب شيريني

فروكتوز، شيرين ترين كربوهيدرات است. نشاسته كمترين ميزان شيريني را دارد.

اعمال كربوهيدرات ها در مواد غذايي

كربوهيدرات ها به غذا قوام مي دهند. فيبرها كه جزو كربوهيدرات ها هستند، بافت ماده غذايي را فراهم مي كند. ايجاد طعم و بو مي كنند.

اعمال كربوهيدرات ها در بدن

-انرژي توليد مي كند.

-تنها انرژي مورد مصرف در سيستم عصبي است.

- در مصرف پروتئين بدن صرفه جويي مي كند.

- وجود كربوهيدرات ها براي متابوليسم كامل سلولي چربي ها ضروري است.

-كمك به ساخت بعضي از ويتامين ها (گروه ب)

-جذب كلسيم و فسفر (لاكتوز شير)

منابع كربوهيدرات ها عمدتاً گياهي هستند.

منبع: اصول علم تغذیه، دوره علمی پودمانی- نگارش: دکتر علی کشاورز، استاد و مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و آزاده نجارزاده، کارشناس ارشد رشته علوم بهداشتی در تغذیه

نقاشی

 

(برای مشاهده تصویر کامل روی تصویر بالا کلیک کنید.)

تبلیغات در صفر بیست

تبلیغات متنی

این صفحه را در گوگل محبوب کنید