ویتامین E چیست؟

 سیمین احمدیان راد

ویتامین E شامل هشت ترکیب است که ساختمان شیمیایی الکلی دارند. هضم و جذب و انتقال ویتامین E شبیه ویتامین های دیگر محلول در چربی است. 80-20 درصد آن جذب می شود. اما با مصرف مقدار زیاد، جذب آن کاهش می یابد.

ویتامین E

بیشترین غلظت این ویتامین در بافت چربی است. از طریق صفرا و احتمالاً ادرار و پوست دفع می شود. با افزایش مصرف اسیدهای چرب غیراشباع نیاز به ویتامین E زیاد می شود. زیرا به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی از اکسید شدن اسیدهای چرب پیشگیری می کند.

منابع ویتامین E

ویتامین E در مواد غذایی گیاهی دارای اسیدهای چرب غیراشباع مثل روغن های گیاهی (پنبه دانه، گل رنگ، مغزها و حبوبات) وجود دارد. زرده تخم مرغ منبع خوبی از این ویتامین است. ویتامین E در مقابل حرارت معمولی پخت و اسید مقاوم است. ویتامین E غذای سرخ شده، منجمد شده و غذاهایی که برای مدتی ذخیره می شوند از دست می رود. جدا کردن سبوس غلات باعث از بین رفتن ویتامین E موجود در آنها می شود.

منابع ویتامین E

کمبود ویتامین E ممکن است در دو گروه به وجود آید: نوزادان نارس و افراد دچار سوء جذب چربی. از عوارض کمبود آن همولیز (از بین رفتن) غیرطبیعی گویچه های قرمز خون است.

منبع: اصول علم تغذیه، نگارش دکتر علی کشاورز با همکاری آزاده نجارزاده، دانشگاه جامع علی کاربردی

این صفحه را در گوگل محبوب کنید