فسفر چیست؟

سیمین احمدیان راد

85غذاها درصد فسفر بدن در استخوان ها و دندان ها متمرکز شده و بقيه آن در عضلات، اندام ها، خون و مايعات ديگر بدن وجود دارد.

فسفر در تشكيل استخوان ها و دندان ها نقشی اساسی دارد. جزو مواد تشکیل دهنده آنزيم ها است، براي انقباض عضلات و فعاليت عصبي ضروری است و بخشي از تركيبات انرژي زاي ATP (آدنازین تری فسفات)، ADP (آدنازین دی فسفات) و بافر (بافر اسیدی و بازی را تنظیم می کند) اصلي بدن است.

منابع فسفر: غذاهای غنی از پروتئین و کلسیم معمولاً غنی از فسفر نیز هستند. بنابراین گوشت، ماهی، طیور خانگی و تخم مرغ منابع اولیه فسفر در رژیم غذایی هستند. پنیر و بادام زمینی نیز از غنی ترین منابع فسفر به شمار می روند.

متابوليسم: تقريباً تمام فسفر غذا جذب مي شود. كاتيون هايي مثل منيزيم، آلومينيم و كلسيم جذب آن را كم مي كنند. دفع فسفر از طريق كليه ها صورت مي گيرد.

ميزان نياز بدن به فسفر: ميزان نياز توصيه شده غذايي فسفر، مانند كلسيم است (نسبت يك به يك)، به استثناي سال اول زندگي كه نیاز به فسفر كمتر از نياز به كلسيم است. اگر نسبت فسفر به کلسیم بيشتر از دو به يك شود، احتمال بروز بیماری راشيتيسم وجود دارد و اگر كمتر از يك به يك شود خطر تتاني (انقباض بیش از حد، نام دیگر آن کزاز است) وجود دارد. در بچه هايي كه از شير گاو و با فسفر بالا استفاده مي كنند)، نسبت كلسيم به فسفر، دو به يك است.

منابع: دانشگاه علمي كاربردي، استاد: دكتر علي كشاورز، با همكاري آزاده نجارزاده، استاد و مدير گروه تغذيه و بيوشيمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، كارشناس ارشد رشته علوم بهداشتي در تغذيه.

درسنامه جامع علوم پایه پزشکی حیان

این صفحه را در گوگل محبوب کنید