اپل آیدی چیست؟

اگر از دارندگان یک آی دیوایس مانند آیفون، آی پد و آی پاد باشید می دانید که برای دانلود اپلیکیشن از اپ استور نیاز به یک اپل آیدی دارید. بسیاری از کاربران آیفون در ایران در همان ابتدای خرید گوشی یا تبلت از فروشنده می خواهند که اپلیکیشن های لازم را بر روی دستگاه آن ها نصب کند. این عمل علاوه بر داشتن هزینه ای بالا باعث می شود شما هیچ گاه نتوانید اپلیکیشن های خود را آپدیت کنید زیرا نیاز به یوزرنیم و پسورد فرد فروشنده دارید.

ضمنا شما بدون داشتن اپل آیدی نمی توانید از امکاناتی نظیر آی مسیج، فیس تایم، گیم سنتر، آی کلاد بکاپ و … در آیفون و آی پد خود استفاده کنید و عملا بخش اعظمی از امکانات دستگاه شما بلا استفاده باقی می ماند. تنها راه حل این مشکل خرید اپل ایدی شخصی برای شماست. پیش از این در این وبلاگ به صورت جامع آموزش ساخت اپل آی دی ( اکانت آیتونز ) را برای شما شرح داده بودیم. اما ممکن است شما علاقه ای به طی مراحل ساخت اپل آی دی و ارورهای احتمالی آن نداشته و ترجیح می دهید شخص دیگری اپل آی دی را با ایمیل شما برایتان بسازد. سایت www.getappleid.com سایتی است که با ایمیل شما اپل آی دی را ساخته و شما می توانید از اپل آیدی خود به صورت اختصاصی استفاده کنید. مزیت این سایت نسبت به سایت های مشابه ساخت اپل آی دی با ایمیل شما و نداشتن دردسر ساخت اپل آی دی و امنیت بالاتر آن است. زیرا شما بعد از دریافت یوزرنیم و پسورد اپل آی دی تمامی تنظیمات آن را می توانید در سایت اپل تغییر یا تایید کنید. بعد از ثبت سفارش در سایت خرید اپل ایدی شما صاحب یک اپل آی دی آمریکا شده و می توانید از اپل آی دی خود برای دریافت اپلیکیشن های موبایل از اپ استور، ارسال پیام از طریق آی مسیج، تماس تصویری با فیس تایم و … استفاده نمایید.

قطعا داشتن اپل آی دی باعث می شود شما دیگر خودتان بتوانید به راحتی اپلیکیشن های دلخواه را بر روی آیفون و آی پد خود نصب کرده و برای هر بار ریختن اپلیکیشن دیگر هزینه ای پرداخت نکنید. پس اگر یک آی دیوایس داشته و اپل آی دی ندارید از طریق همین سایت می توانید اقدام به خرید اپل ایدی کنید.

روی چیست؟

غذاهای اصلی حاوی رویروی یکی از مواد معدنی کمیاب و مهم است که انسان ها برای حفظ سلامتیشان به آن نیاز دارند. این عنصر پس از آهن بیشترین غلظت را در بدن دارد.

روی در سلول های تمام بدن یافت می شود. این عنصر برای درست کار کردن سیستم دفاعی بدن (سیستم ایمنی) لازم است. روی در تقسیم سلولی، رشد سلولی، بهبود زخم ها و تجزیه کربوهیدرات ها نقش دارد.

روی همچنین برای حواس بویایی و چشایی مورد نیاز است. در طول دوران بارداری، مراحل اولیه رشد و دوران کودکی، بدن برای رشد و پرورش مناسب و به موقع به روی نیاز دارد.

منابع غذایی دارای روی

غذاهای با پروتئین زیاد حاوی مقادیر زیادی روی هستند. بهترین منبع روی غذاهای دریایی و گوشت است. منتها گوشت گاو و گوسفند در مقایسه با ماهی روی بیشتری دارند. غلات و حبوبات هم مقدار زیادی روی دارند ولی در عین حال اسید سیتریک موجود در آنها در جذب روی اختلال ایجاد می کند.

دیگر منابع خوب روی آجیل، غلات سبوس دار، حبوبات و مخمرند. میوه ها و سبزیجات منابع خوب روی نیستند، چرا که روی پروتئین های گیاهی مانند روی پروتئین های حیوانی برای استفاده کنندگان در دسترس نیستند.

به این ترتیب روي موجود در مواد غذايي حيواني، از روي موجود در مواد گياهي كه حاوي فيبروفيتات هستند، بهتر جذب مي شود. بنابراین رژیم غذایی با پروتئینن کم و رژیم های گیاهخواری به کم کردن روی بدن می انجامند.

روی در بسیاری از مولتی ویتامین ها و مواد معدنی وجود دارد. این مکمل ها ممکن است حاوی گلوکونات روی، سولفات روی یا استات روی باشند.

برخی از عواقب و علایم کمبود روی عبارتند از:

-نقص دستگاه ایمنی

-عفونت های مکرر

-از دست دادن مو

-بروز مشکل و تغییر در حس چشایی (تغيير درك طعم شوري، شيريني، تلخي)

-بروز مشکل در حس بویایی

-زخم های پوستی

-کندی رشد

-مشکلات دید در تاریکی

-زخم هایی که مدت طولانی طول می کشد تا درمان شوند

-كاهش اشتها و شبكوري (به دليل رابطه روي با متابوليسم ويتامين A)

كمبود روي براي اولين بار در دهه 1960 در ايران و مصر ديده شد. پسران جواني كه نيمي از كالري رژيم آنها از نان هاي سبوس دار تخمير نشده به دست مي آمد، رشد نمي كردند و بلوغ جنسي نداشتند.

این که فرد به چه مقدار از هر ویتامینی نیاز دارد به سن و جنس او بستگی دارد. عوامل دیگر از جمله بارداری و بیماری نیز مهمند. زنان باردار و یا شیرده باید مقادیر بالاتری روی دریافت کنند.

مکمل روی در مقادیر زیاد ممکن است باعث اسهال، درد شکمی و استفراغ شود که معمولاً در 3 - 10 ساعت بعد از بلع مکمل ایجاد می شود. این علایم بعد از قطع مکمل ها در یک دوره کوتاه زمانی از بین می روند. به این ترتیب دريافت طولاني مدت مكمل (حاوي مقادير كم روي) به مقدار بيشتر از 15 ميلي گرم در روز به وسيله بزرگسالان توصيه نمي شود. آثار مصرف طولاني مدت مكمل روي شامل كمبود مس، كم خوني، نقص ايمني و كاهش HDL (نوعی لیپید پرچگال) است. مسموميت حاد با روي (مصرف بيش از دو گرم) منجر به تحريك معده و استفراغ مي شود. مسموميت با روي ممكن است پس از مصرف غذاها و نوشيدني هاي اسيدي كه در ظرف گالوانيزه نگهداري شده اند هم اتفاق بيفتد.

افرادی که از اسپری های بینی و ژل حاوی روی استفاده می کنند هم ممکن است با عوارض جانبی مانند از دست دادن حس بویایی روبرو شوند.

منابع:

http://averaorg.adam.com/content.aspx?productId=117&pid=1&gid=002416

دانشگاه علمي كاربردي، استاد: دكتر علي كشاورز، با همكاري آزاده نجارزاده، استاد و مدير گروه تغذيه و بيوشيمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، كارشناس ارشد رشته علوم بهداشتي در تغذيه.

درسنامه جامع علوم پایه پزشکی حیان

نقاشی

 نقاشی

(برای مشاهده تصویر کامل روی تصویر بالا کلیک کنید.)

تبلیغات در صفر بیست

تبلیغات متنی

این صفحه را در گوگل محبوب کنید